A rave nagyjai A rave-ről
Mi a Rave?

   Nagyon nehéz fába vágja a fejszéjét az, aki erre megpróbál egy szabatos választ adni. Megközelíteni meg lehet, de pontosan leírni talán soha. Ennek fényében álljon itt egy közelítés.

   A "rave" elnevezés az 1980-as évek végén tűnt fel Angliában, és azokra a - nagyrészt illegális - több napos zenei rendezvényekre értették, ahol elektronikus zene szólt és jellemzően szokatlan helyszíneken lettek megrendezve: elhagyott raktárépületekben, szerelőcsarnokokban vagy akár a szabad ég alatt.

   A rave szót később kezdték el a bulikon megszólaló zenék átfogó jelzőjeként is használni ("rave music"). Az angolon kívül azonban nem használatos például a "megyek egy rave-re" kifejezés, ezért a rave szót az angolon kívül minden nyelven szinte kizárólag a zenére értik.

   A 90-es évek legelején indult útnak az elektronikus zene, Altern 8, 808 State, LFO, majd a hangzás folyamatosan finomult és immáron Nyugat-Európában újra megjelentek a rave rendezvények. Ismertetőjük továbbra is az maradt, hogy valamilyen szempontból különleges helyen tartották a bulit pl. kifutópályán, stadionban (MAYDAY), a nyílt utcán (LoveParade), hajón, repülőn, egy mezőn vagy épp raktárépületben, hangárban egyszóval bárhol ami nem megszokott. Ezek a bulik mint rave-k a szinonímáját kezték jelenteni az 1994-1996 között aranykorát élő zenei stílussal, a rave-vel. Dune, Scooter, RMB, Marusha, Ultra Sonic, Charly Lownoise & Mental Theo, Blümchen és még sorolhatnánk sokáig akik ma mint Rave előadók élnek az emlékeinkben. Hasogathatnánk szőrszálat, de mi elfogadjuk és valljuk, hogy a rave mint zenei stílus létezik.

   A 90-es évek közepének elektronikus zenei kavalkádjának tehát egyik ága volt a rave zene melynek két ágát különböztetjük meg. Az első ("kommersz") ág ismertetőjegyei a gyors ütemszám (140-160 bpm), vidám dallamok, vokálok, gyorsan táncolható, vidámságot sugalló számok, "rádióbarát" változatban átlagosan 3-5 perces számhosszúsággal. Ennek az ágnak a képviselői voltak (a teljesség igénye nélkül) a Dune, Scooter, Charly Lownoise vagy éppen Blümchen. A másik rave ág (ami "hivatalosan" hard trance néven is futott akkoriban) ismertetőjegyei az ugyancsak gyors ütemszám (140-160 bpm), vokál nélkül 8-10 perces számhosszúság és a számok fő összetartó erejét egy monoton de vidám és elnyújtott dallam adja amitől a zene összhatása "szállós", "transzba esős" lesz. Ezek a számok inkább a nagyobb bulikon mint pl a korai Mayday fesztivál voltak többet játszottak. Erre az ágra nagy hatással volt oda-vissza a techno zene egy másik irányzata az acid is. Ebből az ágból kiemelkedő előadót említeni nem érdemes, inkább az ilyen jellegű zenékkel megjelent albumokat lehet megjelölni mint pl a korai Rave Mission és Ravermeister albumok.

   A többi elektronikus zenei ágat (house, acid, minimal techno, electro, IDM, drum'n'bass/jungle) a teljesség kedvéért említjük, mivel természetesen hatással voltak a rave-re, de a rájuk jellemzo elemek nem meghatározóak. Ha a közismert rave gyökereit próbálnánk meghatározni, valahol a hardcore techno és a popzene találkozásánál húzhatnánk meg a vonalat.


A rave Magyarországon

   A kezdetekről... úgy látszik, az 1989-es rendszerváltozás túl közel volt az 1991-es techno-őrülethez, mivel a techno akkor itthon nem alakított ki kimondott szcénát magának, legfeljebb diszkókban volt hallható és természetesen a Lengyelországból importált legendás Takt-válogatásokon.

   1992-94 között kezdett beindulni a klubélet, a műholdas zenetévéken (foleg MTV Party Zone) már szinte naprakészen követni lehetett a technozenei felhozatalt. Magyarországon a rave egyébként jellemzően "felülrol érkezett" zene, mivel az átlagemberek anyagilag nem engedhettek meg maguknak sem stúdió- sem DJ-berendezéseket, kiadási lehetőséghez pedig nagyon kevesek juthattak, underground szcéna igazán nem alakult ki, illetve az underground inkább a hardcore-ra hegyeződött ki. Ennek ellenére fergeteges rave-bulikat tartottak országszerte (a teljesség igénye nélkül: Hiroshima Mayday 1994, Rave Olimpia 1995, West hangár 1996, ThundeRave 1996.

   A "hivatalos csatornákon" hazai rave-formációk is teret kaptak: Message, Infinity, Kozmix, Exotron 909, DJ Maci stb.; valamint több rave- és hardcore szám és remix helyet kapott kommerszebb előadók korongjain: Soho Party, FLM, Emergency House. A nagyobb tinimagazinok is általában szenteltek pár oldalt a kommerszebb külföldi és hazai rave-előadóknak. A külföldi zenetévék is sokakkal szerettették meg a rave- és hardcore-hangzást akkoriban.

   Az akkori underground előadók közül - akik foglalkoztak rave-vel és hardcore-ral is -, kiadási lehetőséget a következő formációk kaptak: Liquid Limbs (később Skyland), Digital Scream, The Fucktory, Plasma Pool, Széki Kurva.

   Az 1997-es "nagy nemzetközi kifulladást" követően, amikor a médiafigyelem a gyorsabb zenékről egyik napról a másikra elillant (jobban mondva a house/trance vonalra fókuszált), itthon is minden a nemzetközi mintákat követte: a kommersz rave-hangzás képviselői inkább a house/trance vonalra álltak rá. A gyorsabb hangzást főleg a hardcore képviselői tartották életben, az eltűnő kommersz rave szerepét az akkoriban szárnyra kapó itthoni hardcore-szcéna vette át. Az időszak kiemelkedő alakjai: Hell'Oh, a Freee magazin akkori munkatársa, aki a hardcore rovatot vezette és később megalapította a NARG Entertainment szervezőcsapatot; az Atomcsapás és GabberFlashes csapatok, akik létrehozták az első magyar hardcore-válogatást (Atomcsapás, 1997) és bulikat szerveztek, honlapokat nyitottak. Meg kell említeni az azóta már megszűnt PC-X számítástechnikai magazint, ahol a CD-mellékleten helyet kaptak az olvasók által beküldött, PC-n írt zenék, és a hardcore is helyet kapott - a fájlokban feltüntetett lakcímeken barátságok-ismeretségek kötődtek, bulicímek-időpontok cserélődtek.

   Az 1998-99-es időszakban a rave/happy hardcore Csipkerózsika-álmát aludta, miközben a hardcore-klubélet pezsgett, hazánkban járt a stílus több neves előadója is (többek között Bass-D és King Matthew a NARG jóvoltából). A hardcore hangzásában viszont történt egy nagy törés: a newstyle. A többségnek nem tetszettek az új, lassabb, dallamtalanabb zenék (főleg erőltetve), ezért sok rajongó vagy más stílus után nézett, vagy megpróbálta a megszokott hangzást továbbvinni, esetleg régebbi stílusokhoz visszatérni.

   Itt jött képbe újból a rave: a RaveLovers-eken BlasterNOX és Protonic fűztek bele a hardcore-szetjeikbe rave és happy hardcore számokat, a 2002-es helyszínváltással pedig megszületett a Neorave bulisorozat...


Mi a Happy Hardcore?

   1992 táján jelent meg a Hardcore stílus legelőször Angliában, Hollandiában és Németországban, majd innen terjedt tova egész Európában. A Hardcore a kezdetekeben a formák végletekig történő kiélezését jelentette, amely magába olvaszotta a nagyon gyors ütemet (170+ bpm), a bármilyen szempontból kirívó hangokat melyek előállításában nagy segítségükre volt az acid irányzatban etalonnak számító TB-303-as, de felhasználtak bármilyen filmrészletet vagy géphangot is. Ebből a stílusból nőtte ki magát a Happy irányzat az 1993-as évektől kezdve, amely Happy Hardcore-ként élt tovább. Megtartotta a Hardcore alapát a nagyon gyors (170+ bpm) ütemszámot, és átvette a kezdeti rave-ből a kellemes, vidám vokálokat, a vidám dallamokat és a happy életérzést. A 90-es évek közepén a rave aranykorában egybe is olvadt a rave stílussal mivel nagyon közel álltak és állnak ma is egymáshoz. A rave korszak lecsengésével a Happy Hardcore (HHC) is eltűnt a színről azonban a 2002-es évtől kezdve újra elkezdte szárnyát bontogatni a stílus Angliában a rave szülőhazájában és napjainkra egyre terjedő stílusként visszatérni látszik. Gyorsan átterjedt a tengerentúlra is, napjainkban Angliában, Ausztráliában, Japánban és Észak-Amerikában rendezik a legtöbb Happy Hardcore és a rave bulit ugyan is a két stílus egymás tökéletes kiegészítői.

   Számos nagy név dolgozik ma új Happy Hardcore stílusú trackek kiadáson mint pl Scott Brown, Hixxy, Dougal, Gammer, UFO, DJ Silver és még sorolhatnánk.

Lap tetejére
© Neorave 2004 » info@neorave.hu